Jumat, 07 Desember 2012

5 WASIAT DARI ALLAH KEPADA RASULULLAH SAW


5 WASIAT DARI ALLAH KEPADA RASULULLAH SAW

Dari Nabi S.A.W., "Pada waktu malam saya diisrakkan sampai ke langit, Allah S.W.T telah memberikan lima wasiat, antaranya yaitu :

·  Janganlah engkau gantungkan hatimu kepada dunia kerana sesungguhnya Aku tidak menjadikan dunia ini    untuk engkau.
·  Jadikan cintamu kepada-Ku sebab tempat kembalimu adalah kepada-Ku.
·  Bersungguh-sungguhlah engkau mencari syurga.
· Putuskan harapan dari makhluk karena sesungguhnya mereka itu sedikitpun tidak ada kuasa di tangan mereka.
· Bersungguh-sungguhlah mengerjakan shalat tahajjud kerana sesungguhnya pertolongan itu berserta Qiyamul Laili

Ibrahim bin Adham berkata, "Telah datang kepadaku beberapa orang tamu, dan saya tahu mereka itu adalah wakil guru thariqat. Saya berkata kepada mereka, berikanlah nasihat yang berguna kepada saya, yang akan membuat saya takut kepada Allah S.W.T.
Lalu mereka berkata, "Kami wasiatkan kepada kamu 7 perkara, iaitu :
·  Orang yang banyak bicaranya janganlah kamu sangat mengharapkan  kesadaran hatinya.
·  Orang yang banyak makan janganlah kamu sangat mengharapkan  kata-kata hikmah darinya.
·  Orang yang banyak bergaul dengan manusia janganlah kamu sangat mengharapkan  manisnya ibadah.
·  Orang yang cinta kepada dunia janganlah kamu sangat mengharapkan  meninggal dengan khusnul              khotimah.
·  Orang yang bodoh janganlah kamu mengharapkan akan bening hatinya.
· Orang yang memilih berkawan dengan orang yang dzalim janganlah kamu sangat mengharapkan kelurusan agamanya.
 · Orang yang mencari keridloan/kerelaan manusia janganlah sangat mengharapkan  akan mendapatkan keridloan kepada Allah daripadanya."


Semoga Allah memberikan petunjuk kepada kita semua. Amin Yaa Rabbal Alamin

5 WASIAT DARI ALLAH KEPADA RASULULLAH SAW

dicuplik dari Nonosoft

Tidak ada komentar: